גיל כרונולוגי וגיל פונקציונלי במציאות של אריכות ימים

גיל כרונולוגי וגיל פונקציונלי במציאות של אריכות ימים

גיל כרונולוגי וגיל פונקציונלי במציאות של אריכות ימים

מסע בין המושגים – גיל  כרונולוגי, גיל ביולוגי, גיל פסיכולוגי וגיל פונקציונלי

גיל מבוגר וחכמת החיים והניסיון שצברנו מלמדים אותנו יחס מיוחד לזמן. אנחנו רואים כי יום שעובר אינו חוזר. הזמן יש לו מאפיין מיוחד, הוא עובר ואי אפשר לעצור אותו. גם את הגיל אי אפשר לעצור אך ניתן להשפיע עליו. כולנו יודעים שיש אנשים הנראים צעירים לגילם באופן בולט ויש הנראים מבוגרים יותר מגילם.

מסתבר כי  לאנשים יש כמה גילאים: הגיל הכרונולוגי, הזמן שעבר מאז נולדו. הגיל הביולוגי, המצב הגופני המתבטא בבריאות, הגיל הפסיכולוגי המבוטא בהרגשה האישית ובתפיסה השכלית נפשית. לאחרונה, יש גם גיל פונקציונלי, המתייחס לרמת התפקוד שבה האדם  מצליח לפעול ולחיות.

התהליך המואץ של העלייה בתוחלת החיים הביאה איתה את הרעיון המרכזי של "מגה חיים".  כך מתוארת היום בהרחבה תופעת אריכות הימים. עובדה זו מכתיבה לנו התארגנות חדשה ותכנון כמה עשורים קדימה. המציאות הזו הביאה גם להגדלת פערים בתפקוד ובהרגשה הכללית של אנשים בגיל הבוגר. כבר לפני שנים, היו אמירות שטענו כי הגיל הוא רק מספר, אך בעולם המערבי אמירה זו מקבלת היום משמעות חדשה.

כתבה קטנה בעיתון יומי השבוע, לקראת סוף שנת 2018 מצעידה אותנו עוד צעד קדימה. מסופר שם כי "מדריך לחשיבה חיובית, אזרח הולנדי, פנה לבית המשפט בבקשה לשנות את גילו בתעודת הזהות מ- 69 ל- 49 . הסיבה: יש בחברה אפליה על רקע גיל".

תוחלת החיים העולה בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט,

מעלה לתודעתנו החברתית קבוצת גילאים חדשה. הסטטיסטיקה מראה כי בעתיד הקרוב זו תהיה קבוצת הגיל הגדולה ביותר. מדובר בקבוצת אזרחים וותיקים שיחיו עוד כמה עשורים של פעילות לפני הגיעם לגיל זקנה. עלינו להתכונן לתקופת חיים נוספת זו בדרכים שונות. לחשוב אחרת על התפתחות אישית, להגיע ל"תכנון פנסיה בצורה ממוקדת ומפורטת" ואפילו לדבר על  "פריחה שנייה".

גיל כרונולוגי ופונקציונלי ואריכות חייםכדי להתקיים בכבוד במשך כמה עשרות השנים הנוספות צריך להיערך כמה שיותר מוקדם וכמה שיותר נכון. הבסיס הכלכלי מהווה תמיד את התשתית החשובה ולכן "התנהלות כלכלית פיננסית וכיצד לנהל את החסכונות" מהווים מוקד חשוב. הגישה לאפשרויות התעסוקה בגיל הבוגר מוכרחה להתרחב. כבר היום נוצרה פעילות רבה חדשה של יזמות של אזרחים וותיקים. נקראים היום הוותיקים החדשים אך מהר מאד הם יהיו מוכרים יותר ויותר.

לאור הנתונים המתבהרים כאן עולה החשיבות של הסברה והעברת מידע בקרב אנשים הנמצאים לקראת פרישה וכמובן אחריה לאורך כל הדרך. המטרה המרכזית של מיזם פורטל המידע שלנו התכוונה בדיוק לנקודה זו כדי לאפשר את שיפור איכות החיים בגיל המבוגר על כל היבטיו וחלקיו. בחודש אוגוסט האחרון קיימנו גם כנס אינטרנטי ובו 12 הרצאות נבחרות שעסקו בדרכים לשיפור הביצוע של המעבר במסע הגיל להגשמת ההגעה לאריכות ימים בבריאות ובאושר. הכנס אומנם הסתיים אך את הנושאים והרעיונות שעלו בו אנחנו ממשיכים לפתח ולרענן מדי כמה שבועות במדור "סרטון השבוע"בדף הבית שלנו. מזמינים אתכם לעקוב ולצפות בהרצאות/מצגות אלה. נשמח מאד לקבל מכם עוד תגובות, רעיונות, הצעות להיבטים החסרים ועוד. אנחנו נדאג לחפש בים המידע להוסיף ולהנגיש אותם כאן.

בידקו גם

מבצע סבתא - סרגניות וסרגן של מרכזי היום חיפה והקריות

מבצע סבתא – סרגניות וסרגן של מרכזי היום שילה בחיפה והקריות

מבצע סבתא סרגניות וסרגן של מרכזי היום שילה בחיפה והקריות   זמנים קשים, מלחמה בדרום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות