איך להתכונן ליציאה מתקופת אי-וודאות

האם אפשר להתכונן ליציאה מתקופת אי וודאות?

האם אפשר להתכונן ליציאה מתקופת אי וודאות?

הזמנים של ימי הקורונה הסגר והבידוד אפשרו לנו לעצור ולחשוב. לשנות כמה מסדרי העדיפויות שהיינו רגילים לחיות לפיהם.  אולי האנשים הצעירים, הבנים והבנות שלנו, והנכדים שלנו חושבים שעוד מעט אפשר לחזור לשגרה. אך אנחנו, ממרומי גילנו יודעים כי החיים לא יחזרו להיות כפי שהכרנו. צריך ללמוד ולהסתגל למצבים חדשים. להיזכר במה  שאמר דרווין "לא החזק והחכם שורד אלא זה המצליח להסתגל לשינויים".

ההתפרצות של מגיפת הקורונה הביאה אותנו לתנאים קיצוניים של אי וודאות ועד כה רובנו עמד בתנאי סגר מוחלט. הבהלה והמרכוזיות שבה פעלה מערכת הבריאות והנהלת המדינה לא היו מרשימים. עושה רושם כי "למרות" ההתנהלות הזו נצליח לעבור היטב את המגיפה. מדענים ממכון ראנד (RAND ) בקליפורניה כתבו שני ספרים וכמה מאמרים ותיארו כיצד מומלץ למקבלי החלטות לפעול כאשר אין להם כלל מידע או מושג מה עתיד לקרות.

מצבים כאלה מאופיינים באי וודאות עמוקה. סבר פלוצקר, בעיתון מעריב, מביא את ההגדרה המדויקת:

"אי וודאות עמוקה קיימת כאשר אין לנו מידע משביע רצון על הגורמים שצריך לקחת בחשבון בהחלטה ומה יהיו התוצאות שלה. הנחות שונות עשויות להוביל למסקנות שונות בתכלית".

למרות זאת טוענים החוקרים כי כאשר אין דרך לבטל את חוסר הוודאות צריך ללמוד לחיות איתו. כלומר, לא לבנות מודלים מלאכותיים המתיימרים לצפות את עתיד התהליך. הם מציעים להתחיל מחיפוש תשובה לשאלה – איזו החלטה תשפיע ביעילות הכי רבה על המציאות בכיוון הרצוי…המבחן יהיה תמיד מבחן התוצאה. העובדה שהמגיפה והבעיות שהיא העלתה הם כלל עולמיים מקשה במיוחד.

שאלות ותשובותמגיפת הקורונה שונה וחריפה יותר מצונאמים  הרסניים, רעידות אדמה אזוריות חזקות ואירוע טרור קטלנים כמו הפיגוע בתאומים ב- 9/11. במקרים הקודמים היה גורם הפתעה חזק שאי אפשר היה להתכונן אליו. אך הקורונה הביאה איתה מצב של כאוס כלל עולמי. לכן, הדרך היחידה להתגבר, לשרוד היא על ידי קבלת החלטות חכמה, מאלתרת, מקשיבה, מחליטה, פועלת ומתעדכנת כל הזמן. החוקרים מציעים לרכז צוות מלא וחכם וגמיש להתייעצות. בתקופה כזו חשובה מאד השקיפות והאמון. החוקרים מסכמים "בתקופה כזו על כולנו להסתכל על עצמנו כאילו היינו תלמידים הלומדים מזרם החיים"

אנחנו, זקני השבט כפי שלפעמים מתייחסים אלינו, יש לנו ניסיון חיים לא קטן, אולי נמצא שם בחכמת השנים מסר כלשהו לתקופת המשבר של הימים שאחרי הקורונה. האם יש דרכים לפתח קשרים ויכולות חדשות מנטליות ורוחניות ואולי אפילו פיסיות. אנחנו נמצאים במעבר לעולם חדש. ההסתגלות אליו צריכה להיות זריזה ודינאמית. מה יכול לעזור לאנשים בכל גיל להסתגל לשינויים חוזרים ונשים? שינויים ללא הפסקה? שינויים שהם הדבר הקבוע היחידי? מה יכין אותנו לחיות במציאות שמשתנה בהפתעה בלתי צפויה וחוזרת ומשתנה ללא הפסקה. השאלה הזו חשובה ועדיין פתוחה. הכנס האינטרנטי שהתחלנו לארגן בחודש פברואר והמשכנו לרכז ולטפל בכל 12 הראיונות המוקלטים אולי יציע לנו כמה תובנות וכיוונים. שם הכנס "כתר של תקווה – חכמת ההמונים מתגייסת ליצירת עתיד חיובי"  –  אנחנו באמת מקוות שנשמע בו כמה הצעות שיעזרו לכולנו ליצור עתיד חיובי. אין לנו הפריווילגיה להפסיק להיות אופטימיים ולקוות לטוב. הכנס הוא חינם, מגיע אליכם בנוחות עד למחשב בבית וצריך רק להקליק כאן ולהירשם.

להתראות עם בשורות טובות, אלקה יפה וצוות מעגלי החיים

בידקו גם

מבצע סבתא - סרגניות וסרגן של מרכזי היום חיפה והקריות

מבצע סבתא – סרגניות וסרגן של מרכזי היום שילה בחיפה והקריות

מבצע סבתא סרגניות וסרגן של מרכזי היום שילה בחיפה והקריות   זמנים קשים, מלחמה בדרום …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות