הגיל הרביעי – מחשבות מוקדמות ותכנון מראש

הגיל הרביעי – מחשבות מוקדמות ותכנון מראש

החשיבות של תכנון מראש את המעבר מהגיל השלישי אל הגיל הרביעי

מתי יודעים שהגיע הזמן לחשוב ולתכנן את הגיל הרביעי ? בשנים האחרונות חקרנו, איתרנו ומצאנו את האתגרים והפתרונות בגיל השלישי. המודעות לרצונות וליכולות של הגיל השלישי עולה כל הזמן. לאחרונה לא רק במודעות בני הגיל אלא גם במודעות החברתית הכללית בישראל.

לפני 9 שנים כאשר התחלתי לתכנן את המיזם בקושי הזכירו את המושג "הגיל השלישי". בישראל היינו אז ממש רק בתחילת הדרך. מחקרים וספרים התחילו להעלות את המודעות לעלייה בתוחלת החיים. המשמעות  המרכזית שהתגבשה בשנים אלה היא שלפנסיונרים יש עוד 20-30 שנים לחיות וראוי שיתכננו לקראת תקופה זו. כדי לתכנן נכון צריך מידע על אפשרויות שונות בתחומים שונים. מידע הופך לידע וידע הוא כוח. אם גם מצליחים ליישם את הידע בחיים הוא הופך לאיכות חייםלכוח חזק במיוחד.

האם ישנה אפשרות לבצע בתקופה זו עוד צעד ראשון קדימה כדי לתכנן את הגיל הרביעי? הרי ישנם בימינו אנשים רבים המגיעים לגיל 100 וגם עוברים אותו. נכון, הצרכים, היכולות והרצונות שלהם שונים מאלה שהם בני + 60. כבר כתבנו כאן בבלוג כי ישנו גיל כרונולוגי וגיל פונקציונלי והם שונים אצל כל אדם ואדם.  ההצעה הראשונית כאן היא לראות טווחי גיל שבהן מובחנים הצרכים השונים של כל אדם.

במעגלי החיים+60 ריכזנו הצעות רבות העונות לבעיות ולרצונות של בני הגיל השלישי. הכוונה הייתה ברוב הפעמים לקהל יעד שרואים את עצמם, משתבחים עם הגיל. אנשים שאינם מוכנים שיקראו להם בתקופת הקורונה "קבוצת סיכון" כי הם חיוניים ומרגישים דווקא שהם "קבוצת הסיכוי". בעזרת ניסיון וחכמת החיים שלהם וגם המשאבים שהצליחו לחסוך ולארגן, הם אלה שיכולים לעזור. תרבות הפנאי החדשה והמעמד של "הסניור במשפחה" הוא מעמד שצריך לטפח מבחינה כלכלית, מנטלית ורגשית.

תכנון לקראת הגיל הרביעיאנחנו עדיין בדרך להכרה וליישום גדלים והולכים של היכולות של הגיל השלישי. אבל כבר עתה, רצוי להתכונן ולהתחיל לחשוב בעצמנו על חטיבת הגיל הבאה. הגיל הרביעי. כיצד אנחנו רוצים לחשוב מראש על אופן החיים שלנו אז? האם בדיור מוגן מסוג כלשהו? האם קרוב לבנות/בנים שלנו? האם עצמאי עם עזרה מותאמת לצרכים? מחשבות מוקדמות ותכנון עד כמה שאפשר מראש, חשובים כאן כמו בכל גיל אחר.

מהם השלבים הרצויים לחשיבה ולתכנון מוקדם לקראת הגיל הרביעי?

התהליך לא פשוט ולוקח כמה שנים. לאחר תקופה של בירורים, מחשבות, ריכוז מידע אפשר יהיה גם להתחיל ביישום. כל פוסט שקוראים, סרטון  שרואים ופודקאסט ששומעים מעלים רעיונות חדשים. נושאים העוסקים בהתפתחות אישית בכל גיל עולים יותר ויותר במדיות השונות. בשלב הראשון רצוי להיחשף אליהם ולהכיר אותם טוב יותר. אחר כך אפשר להתקדם ולראות איזו משמעות מיוחדת יש לכל גישה כזו עבורכם אישית.

בשלב מאוחר יותר, יהיו לנו מבחר ידע וכלים שתוכלו ליישם בעת הצורך. לכל אחד ישנו הקצב שלו. אבל ישנם תחומים וכלים שיכולים לעזור ולקדם אותנו בכל זמן. שיפור יכולות התקשורת, אימון וחיזוק הזיכרון והחשיבה מועילים בכל מקרה. לחזק את הבטחון העצמי, לשכלל את הידע שלנו על זכויות מיוחדות לאזרחים וותיקים בטיפול בכסף וחסכונות יכולים לקדם אותנו אל הגיל הרביעי בצורה המיטבית. את הידע המוקדם הזה שאנחנו צוברים מבעוד מועד, נוכל להפוך לפעולות וכך להגיע לשנים הבוגרות של חיינו במצב הטוב ביותר. המגמה היא להיות כמה שיותר שנים פעיל, חיוני בריא ומאושר. אחת הדרכים הטובות ליהנות גם מהגיל הרביעי, היא לגייס את ניסיון החיים והרבה הומור לאורך כל הדרך. הסרטון ששלחו אלי מהיו-טיוב מדגים את זה יפה.

שלום ולהתראות בגיל הרביעי, אלקה יפה

# כמו תמיד, אשמח לקבל כאן הדים ותגובות על דרכי החשיבה שלכם עם הגיל הרביעי

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות