להיות מאושר

להיות מאושר בגיל השלישי, האם זה אפשרי?

מאושר בגיל השלישי – אוסף תובנות

בעקבות הרצאה מרתקת של פרופ' יורם יובל הגעתי לכמה תובנות מעניינות. אני רוצה לשתף אתכם בכמה מהן ולהזמין אתכם להגיב כאן למטה בסוף הפוסט. אני מתכוונת גם להמשיך לקרא ולעיין באתר המעניין של יורם יובל וגם להגיע לעוד הרצאות שלו.

ההרצאה התקיימה בבוקר של חורף נעים באילת, במסגרת חופש/נופש של גיל הזהב. האולם הגדול היה מלא מפה לפה, כ- 750 אנשים בגיל השלישי. הגיעו אנשים מכל הארץ, מועדונים ועמותות מצד אחד וארגוני גמלאים שונים מצד שני. הנושאים בהם פוגשת הפסיכולוגיה את חיי היום-יום מוכרים לכולנו. כאשר מדובר בפסיכולוגיה חיובית על אחת כמה וכמה חשוב להקשיב. למרות האולם הצפוף, ההרצאה קלחה חופשי ואפילו התנהל מעין דיאלוג עם הקהל ששיתף פעולה יפה והגיב.

הזדמן לנו כבר לעסוק כאן באתר בנושאים רבים המעניינים את האזרחים הוותיקים כאשר יש להם בלוח הפעילות גם פנאי אקטיבי. בהרצאה קבלנו כמה היבטים נוספים על העובדות, חילוקי הדעות והתופעות שכל אחד מאתנו צריך להיות מודע אליהם. שאלות  פילוסופיות פסיכולוגיות כמו "מהו אושר?" האם מדובר בהרגשת הנאה בטווחים קצרים או במשהו שקיים לאורך זמן. הכוון של חיפוש משמעות בחיים היה לי חדש וממקד. הבנתי כי כאשר אתה עסוק במשהו שהוא משמעותי בעינייך אתה בעצם הכי מאושר. מחשבות והרהורים על עשייה משמעותית בתקופות שונות של החיים, מחדדים את התובנות.

מכיוון שאנחנו עוסקים כאן בפורטל בנושאים רבים שיש להם היבטים חברתיים, עסקנו בנושאים שעלו בהרצאה באילת גם כאשר התייחסנו לנושא היחיד והקהילה בעידן שלנו. הבנו כי אנשים צריכים את ה"יחד" כדי לשפר את איכות החיים של כל אחד ואחד. לאחרונה הבאנו בדף הבית, סרטון מסדרת TED המדגיש את חשיבות קידום הקהילה ולא על חשבון היחיד. הגישה שלנו בפורטל “מעגלי החיים+60" תמיד הייתה נוטה להדגיש יותר את ה”אנחנו” משמע הקהילה מאשר את ה”אני”. רבי לורד יונתן זקס, מציג כמה אנקדוטות מעניינות לגבי גישה זו, המתאימה מאד לבני הגיל השלישי ולתובנות המגיעות בעקבות הניסיון והגיל.

אל התשתיות האלה הגיע יום אחד הרעיון של איש נמרץ וצעיר ברוח והציע להקים מיזם חדש. קהילות פנסיונרים פעילים ומרוויחים מבוססות מיקום, הן הנושא בו אנו משקיעים זמן ומשאבים. המיזם הופך בימים אלה להיות קפיצת דרך והתקדמות משמעותית באפשרויות של אנשים וקבוצות אנשים בגיל השלישי להיות יוזמים ומגשימים חלומות. הגישה היא פתוחה לגמרי וכבר יש רעיונות רבים הצומחים ועולים מהשטח ומהאנשים עצמם. כבר בהתחלת הצגת האפשרויות נרשמו אנשים לאחת משתי האופציות "להיות שותף בקהילת פנסיונרים" או "לארגן ולהוביל קהילת פנסיונרים". לעומת ההרשמה הטובה, המענה לשאלון מיפוי צרכים ורצונות של המעוניינים להשתתף בקהילות, לא היה עדיין מרשים. פרט זה מתחבר להרצאה של פרופ' יורם יובל. ראו כאן בהמשך תוצאות מפתיעות של מחקר שהוא הציג כדוגמא לחקר האושר בגיל השלישי.

תמיד להיות מאושר

בגיל השלישי, הרצאה כזו והתובנות בעקבותיה, מתחברים מאד לידע האישי שאספנו לאורך הדרך. נזכרים בחילוקי דעות שהיו לנו עם קרובים ועם חברים. אצטט כאן כמה משפטי מפתח מדבריו של פרופ' יורם יובל: הנאות זה נחמד ומענג, אבל הן לא יעשו אותנו מאושרים לאורך זמן. עכשיו זה מדעי: המרכיב העיקרי של אושר הוא משמעות, לא הנאה. משמעות באה כשאנחנו מתאמצים למען מי שאנחנו אוהבים, עושים מעשים שאנחנו מאמינים בהם, ומקבלים את התודות של אלה שעזרנו להם. בשורה התחתונה, "טוב להיות טוב" זה לא סתם סיסמה – זאת דרך חיים, והיא הדרך אל האושר. עוד הוא מוסיף: מאז שהבנתי את זה אני משתדל להרגיע עם עוגות השוקולד, ומשקיע באנשים שאני אוהב.

פרופ' יורם יובל הביא גם כמה ממצאי מחקרים בלתי צפויים ומפתיעים בנושא האושר ואיכות החיים המושפעת ממנו. סיפר על מחקר אורך רב משתתפים בארה"ב ובו שלחו שאלון פשוט לריכוז מידע על הערכת מצב איכות החיים והרגשת האושר. חלק מהאנשים הגיבו ומלאו את השאלון וחלק לא ענו. החוקרים שמרו את רשימות האנשים משתי הקבוצות. מדי מספר שנים חזרו אל שתי הקבוצות עם שאלון חוזר וכך הלאה במשך 20 שנה. הממצאים המפתיעים של אותו מחקר היו ממש מדהימים. קבוצת האנשים אשר מלאו את השאלון כבר בשלב הראשון, האריכו ימים באופן יחסי יותר מאשר הקבוצה שלא ענתה על השאלון.

ממצא זה הביא אותי לתקווה גדולה כי נצליח, גם אנחנו, לשכנע את האנשים שנרשמו לקחת חלק ב"קהילת פנסיונרים פעילים" גם להמשיך בתהליך ולמלא את השאלון ששלחנו אליהם (שאלון השתתפות בקהילות, ושאלון ניהול והובלה בקהילות) אכן יהיו מאושרים יותר וגם יאריכו ימים יותר.

ביקשתי מפרופ' יורם יובל את הביבליוגרפיה של אותו המחקר. ואני מתכוונת לקרא את כל המחקר המצוטט וגם לחזור לספר ולשתף אתכם בעוד ממצאים מעניינים. בינתיים הגיבו, שתפו חברים ואם יש שאלות "צרו קשר"

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות