דף הבית / בריאות ותזונה / בריאות / התקדמות במעגלי הבריאות
התקדמות במעגלי הבריאות

התקדמות במעגלי הבריאות

10  נושאים שחשוב לאמץ אם רוצים להתקדם במעגלי הבריאות בגיל השלישי.

התקדמות במעגלי הבריאות משמעותה למצוא את הדרך הטובה ביותר לשפר את התזונה, האיזון במשקל והבריאות. לאחר ניסיון חיים לא קטן וריכוז חומרים מתוך ים המידע הקיים היום באינטרנט הגענו לנושאים המרכזיים.

המידע מתאים לכל גיל אך ריכזנו כאן במיוחד את אלה המיועדים לאנשים עם חוכמת חיים.

התכנים המופיעים כאן מבוססים על מידע רב ממוין ומסונן שנאסף בחמש השנים האחרונות מקורסים וסדנאות הקיימות באינטרנט. חלקן, טיפים חכמים ומועילים חינם וחלקם סדנאות און-ליין ואופ-ליין בתשלום סביר. כדאי להעמיק את העיון והחשיבה בהם גם אם אחר כך הולכים להתייעצות עם דיאטנית קלינית מוסמכת. חשוב לדעת מראש כי מדובר בתהליך הלוקח זמן.

  1. רצוי להתחיל עם משימה של סדר במזווה /בארונות המטבח. לבדוק אילו מזונות הם בסיסיים, כלומר, קרובים לצורה בה הטבע יצר אותם ואילו מזונות הם תעשייתיים במידה זו או אחרת. ניתן לראות זאת ברשימות התכולה. ככל שהרשימה קצרה כך טוב ונכון יותר.
  2. מכאן מגיעים לרשימת הקניות ולביצוע הקניות המרוכזות וגם אלה היומיומיות. לקניות רצוי להגיע שבעים ועם רשימה שהוכנה מראש. כך קל יותר לקנות נכון.
  3. לאחר ההכנות, העיקרון הראשון הוא פשוט להקפיד על שתיה של מים, מים בלבד אך רצוי להגיע ל10-12 כוסות ליום. את הבוקר מומלץ מאד להתחיל בכוס מים עם חצי לימון ולאחריה עוד כוס מים רגילים.
  4. להתרגל לצרוך ירקות בצורות רבות ושונות ובצמוד לכל ארוחה ביום. להעדיף את הירקות הירוקים ואת הצבעוניים ביותר. יש המלצות לתכנן 5 צבעים של ירקות בכל צלחת או סך הכול לאורך היום.
  5. פרי הוא מזון חשוב אך רצוי להסתפק ב- 2-3 פרות ביום ואותם רצוי לאכול בין הארוחות כמגשרים על פערי הזמן וכדי לא להגיע מורעבים לארוחה.
  6. חלבונים חשובים לבריאות ולתפקוד מערכות הגוף. אורח חיים בריא, עליו אנחנו ממליצים כאן לא כולל הימנעות כללית כמו, צמחונות, טבעונות, ללא מוצרי חלב, ללא גלוטן ועוד. הכוונה כאן לגוון הרגיל של תזונה שבה יש איזון מותאם אישית, על פי הבחירה והרצון, הטעם וההרגלים המשתנים אצל כל אחד ואחת.
  7. שומנים הם לא אויבים כפי שנהוג לחשוב בחלק מהדיאטות האחרות. שומנים טובים כמו שמן זית, קוקוס, טחינה, אבוקדו, אגוזים, שקדים וזרעי דלעת חיוניים וטובים, הכול במידה. תזונה ים תיכונית כוללת אותם בצורה יפה ונכונה.
  8. כדאי להכיר את כל סוגי הקטניות שיש, הנחשבים למזונות על, להתרגל לצרוך אותן בכמות קטנה אך יומיומית. לאנשים הרגישים לקטניות, יש להעדיף מזונות על כמו קינואה, אמרנט כוסמת ועוד.
  9. המתוקים ברובם מקלקלים את רוב תכניות התזונה. גם אותם אין טעם להכחיד כליל אלא יש להתכוונן למתוקים פחות מזיקים: תמרים, מייפל אמתי ללא תוספת סוכר, דבש טבעי, סילאן ללא תוספת סוכר, מרקחות פרי ללא סוכר ועוד.
  10. במבט מקיף וכללי יש שלב חשוב לפני כל צעד שעושים לשיפור אורח החיים. צריך קודם לבצע תהליך של הקשבה והתבוננות במה שקיים עתה אצלכם. לשים לב לא רק לתזונה אלא לארבעה היבטים הרשומים כאן למטה. הם משלימים יפה אחד את השני ונותנים את התוצאה המיטבית ונפרט בהמשך: תזונה, פעילות גופנית, איכות השינה, התמודדות עם הלחץ הקיים בחיים.

אורח חיים בריא 💡 תזונה – השינויים הרצויים והמצליחים בתזונה צריכים להתבצע בהתאם להמלצות שונות שאפשר לקבל מאנשי מקצוע, אך כפי שכבר כתבנו למעלה, אם נקפיד על מזון כמה שפחות תעשייתי, מה שיותר מגוון, כבר התקדמנו. אם נשתדל ללכת על פי העיקרון של כמה שיותר ירקות לאורך כל היום, חלבונים דלי שומן פעם עד פעמיים ביום, שומנים איכותיים (זית, אבוקדו, טחינה) עשינו עוד צעד חשוב קדימה.

 💡 פעילות גופנית – חשובה בכל גיל בהתאם ליכולות הפיזיות. גם כאן, כמו בתזונה, חשוב שיהיה גוון וחשוב שזה יקרה מדי יום, לפחות חצי שעה. רצוי כי בנוסף פעם או פעמיים בשבוע נשלב גם פעילות מסודרת יותר, יוגה, פלדנקרייז המתאימים במיוחד לגיל השלישי.

 💡 איכות השינה –  לדעת ולזכור כי שינה אינה בזבוז זמן. זוהי ההזדמנות לגוף להתחדש ולרענן את המערכות שלו. לרבים בגיל השלישי יש הפרעות שינה מסוגים שונים, בימינו ישנן דרכים רבות וגם אלטרנטיביות להתמודד עם בעיות אלה. ביופידבק ומיינדפולנס הם הנהוגים במקרים רבים בחמש השנים האחרונות. גם כאן חשוב מאד כי כל אחד ייקח את האחריות, יחפש וידאג להתאים לעצמו פתרון ייחודי מתוך המועיל לו אישית.

 💡 התמודדות עם לחץ – ההיבט האחרון זוכה לתשומת לב רק בעשור האחרון. רובנו חיים בתנאים של לחץ, לא רק בעבודה אלא גם בכבישים, במערכות היחסים, בחברה העולמית בכלל ובארץ ישראל בפרט. כל אחד יכול למצוא לעצמו דרכים להורדת הלחץ. לאחדים פעילות גופנית יומית מועילה, אחרים נעזרים בסדנאות מסוגים שונים. מידע מעניין שמצאתי לאחרונה באחד הסרטונים הקצרים של TED אומר כי הלחץ עצמו אינו מהווה סכנה גדולה לאורח חיים בריא אלא מה שהאדם חושב על אותו הלחץ. אם האדם חושב שהלחץ מזיק…כך זה יהיה. אם האדם מאמין וחושב שהלחץ מאתגר אותו, הרי שסוג כזה של לחץ אינו מזיק כלל. נראה לי שיש משהו בחשיבה זו.

לסיכום: מעבר לכל המידע שאפשר לקבל ממקורות שונים, חשוב מאד להתאים את התכנית והתהליך באופן אישי. לחשוב עם מה כל אחד יכול להתמודד יפה ולהחזיק מעמד. דבר נוסף שכדאי להיות במודעות מלאה לגביו, שהתהליך הוא עם עליות וירידות ורצוי לראות ולהתמקד במגמה הכללית. אם היא בירידה, אז הצלחנו !!

בידקו גם

נדודי שינה

נדודי שינה ואינסומניה – השפעות ופתרונות

נדודי שינה ואינסומניה  נדודי שינה אינסומניה והפרעות שינה הן תופעה נפוצה בעידן שלנו. נחשבת לאחת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד הייתם רוצים לדעת?
יש לכם הצעה, שאלה או רעיון? 
כיתבו לנו כאן

close-link