דף הבית / בריאות ותזונה / בריאות / נדודי שינה ואינסומניה – השפעות ופתרונות
נדודי שינה

נדודי שינה ואינסומניה – השפעות ופתרונות

נדודי שינה ואינסומניה 

נדודי שינה אינסומניה והפרעות שינה הן תופעה נפוצה בעידן שלנו. נחשבת לאחת הבעיות הפסיכולוגיות השכיחות ביותר. חשוב כבר עתה, בתחילת דברינו כאן לציין כי אינסומניה מוגדרת באופן סובייקטיבי בלבד. לעומת זאת נוצרו כבר ונוסו מכשירים למדידת איכות השינה. בעיות של הירדמות, מכסת שעות שינה שאינה מספיקה ביממה הולכות ומתגברות עם העלייה בגיל. איכות החיים יורדת כתוצאה מהתעוררות תכופה לאורך הלילה. בעיות נשימה ונחירות מוסיפות לאי הנוחות ומהוות מצב הדורש פתרון. בנוסף לכך, מחקרים רבים מראים כי שינה טובה ורצופה היא חיונית לשמירה על הבריאות הכללית.

אז מה עושים?

פתרונות רציניים אפשריים מתחילים קודם כל בבדיקה מסודרת במעבדת שינה. נושא זה התפתח בשנים האחרונות ובדיקה כזו אינה מצריכה שהייה של לילה במעבדה אלא ניתן לקחת הביתה מכשיר קל לתפעול, להתחבר אליו ולהקליט את כל מה שקורה בלילה. הפיענוח שרופאים שהתמחו בהפרעות שינה קורה אחר כך וניתנות הנחיות לשיפור המצב.

שינה ומנוחהמכיוון שהבעיות של נדודי שינה, קשיי הרדמות והפרעות שינה אחרות נפוצות בימינו ומתגברות בגיל המבוגר, נעשו מחקרים וניסויים רבים בנושא. קמו הרבה מכונים, מעבדות ונוצרו סדנאות אשר חותרות לפתרון הבעיות הקשורות בשינה, הרדמות ונדודי שינה. קיימים גם פורומים בניהול מומחים העונים לבעיות העולות ולעיתים גם מפנים לפתרונות מתאימים. אחת הדרכים המוצעות ומתקבלות כבר בתחילת הדרך היא האופציה של תרופות מרגיעות העוזרות להיכנס למצב שינה בצורה טובה יותר. קיים מגוון גדול של תרופות אלה וחשוב כמו תמיד להתייעץ עם רופא לפני שמשתמשים בהן.

לכמה גישות אלטרנטיביות יש הצעות שונות של פתרונות. החל מדיקור סיני, שיאצו ורפלקסולוגיה וכלה בתזונה מתאימה או המלצה על אי תזונה כלל כשלוש שעות לפני השינה. טיפוח התנהגות מודעת לקראת היגיינה של שינה מסודרת מומלצת גם היא. ישנן גם הצעות פרקטיות של מכשירים כמו חסמים בפה העוזרים לנשימה בלילה. דרך נוספת טכנית מציעה מסכה המזרימה אוויר בקצב חזק לאורך הלילה אל דרכי הנשימה.

קבוצת פתרונות נוספת שמה דגש על איכות הנשימה ושיפורה. אחת ההמלצות הנפוצות היא ללמוד לבצע נשימה סרעפתית עמוקה ונינוחה. אגב, לנשימה הסרעפתית יש השפעות טובות נוספות על מערכות אחרות של הגוף. בוויקיפדיה אפשר לקרא הסבר מפורט וגם פרוט של 18 יתרונות שנשימה כזו מאפשרת. יש גם הדגמה בסימולציה לביצוע נכון ויום יומי של הנשימה המסוימת הזו כי רובנו לא מודעים לה כלל.

אחד הפתרונות המומלצים ביותר בשנים האחרונות הוא  בגישה של נוירופידבק ואימון קוגניטיבי או בקיצור  CBT הגורסת כי אפשר בעזרת אימון מודע של הקוגניציה ושינוי ההתנהגות לרפא ולשפר את המצב.

בידקו גם

דמנציה ואלצהיימר – האם ניתן למנוע ו/או לדחות?

דמנציה ואלצהיימר – האם ניתן למנוע ו/או לדחות? הערה מקדימה: פוסט זה אינו מהווה מסמך …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *