מקבוצת סיכון של אזרחים וותיקים לקבוצת סיכוי

מקבוצת סיכון של אזרחים וותיקים לקבוצת סיכוי

מקבוצת סיכון של אזרחים וותיקים לקבוצת סיכוי

פוסט זה, שצמח מתוך השאלה: " האם קבוצת הסיכון של אזרחים וותיקים יכולה להפוך לקבוצת סיכוי?". מבוסס על תובנות מתהליך התפתחות מיזם חברתי בשם "מעגלי החיים+60 " בתשע השנים מאז הוא קיים. מטרת המיזם מתחילתו הייתה לרכז, למיין ולארגן מידע בתחומים רבים ושונים כדי לשפר את איכות החיים של בני הגיל השלישי. המיזם התקדם יפה ואז באה הקורונה, תקופת אי הוודאות הגדולה והפכנו בין לילה לקבוצת סיכון.

בפוסט הגישוש הנוכחי נתקדם באותה דרך. תחילה נרכז מידע על הפוטנציאל שיש לאנשים בגיל השלישי. על היכולות, הבעיות והאתגרים. לאחר מכן המגמה תהיה להפוך את המידע לידע ואולי גם להגיע לתובנות. היו כבר התחלות של ריכוז מידע בנושאים כמו אריכות ימים. כאן נמשיך עוד צעד הלאה ונבדוק את האפשרות להגיע גם לרמה של מודעות עצמית של בני הגיל עצמם, בעיקר מודעות חברתית והסיכוי שלנו להשפיע על הסביבה.

מי הקורונה נותנים זמן והזדמנות לחשוב מחדש ולחשוב קצת אחרת. לפני יומיים קבלנו את הדברים החשובים האלה שד"ר מיכה גודמן אומר על התנ"ך על הגיל המבוגר ועל הראיה והמודעות שלנו לגבי הגיל השלישי. כבר בתחילת דרכנו כאן בריכוז ואיתור המידע מצאנו את התופעה של התייחסות שונה לתוחלת חיים וחשבנו כי כפי שג'יין פונדה הסבירה ב- TED  בגרף פשוט וממחיש, כי הגיוני לראות את המצב אחרת. כתוצאה מהראיה החדשה העולם יכול לחזור להיות יותר בהנהגת מבוגרים מנוסים, חכמי השבט.

ממש בתקופה האחרונה, בלמידות החדשות בתקופת הבידוד של ימי הקורונה, הפתיע גילוי חדש. מצאתי סרטון מעניין המסביר את הגישה העתיקה יותר לתקופת הזיקנה. גישה המבוססת על היסטוריית העמים. על אלפי שנים של חכמת חיים, ניסיון ועמידה בציפיות חברתיות גבוהות. זו גישה עם שורשים עמוקים בתנ"ך. בסרטון של ד"ר מיכה גודמן יש הסבר מעניין ומקיף של כוון חשיבה ישן חדש זה.

בישראל של העשור האחרון היו כמה ניסיונות לגלות את הוותיקים החדשים. קורסים מיוחדים ליזמים וותיקים הם דבר שהולך ומתגבר בקצב איטי. האם לאחר תקופת הקורונה, הסגר והבידוד, תהיה פריצה חדשה גם בגיל + 60 ? האם מקבוצת סיכון שיש להגן ולשמור עליה, יש תקווה שיצמח סיכוי חדש של שילוב במערכות הכלכליות והחברתיות?

בעמותות הוותיקים במועצות השונות התפתחה פעילות ענפה של הגיל המבוגר. היבטים של תרבות פנאי ותחביבים, בריאות ואיכות חיים מעסיקים אלפי אנשים. בחיפה קם בשנים האחרונות מרחב יזמות +60. המרחב עושה עוד צעד מלבד פתרונות חברתיים ותעסוקה לגיל השלישי. בונה תכניות ופרויקטים קטנים וגדולים של שיתופי פעולה רב דוריים ולומד את הנושא ואת האתגרים המחכים לו דווקא בעת הזאת.

כנס כתר של תקווה - חכמת הגמלאים והעלאת רעיונות ליצירת עתיד חיוביאנחנו, בקהילה של מעגלי החיים +60 החלטנו לנצל את ימי הקורונה לחשיבה מעמיקה ולארגון כנס וירטואלי מוקלט שיתקיים בסוף חודש מאי, מיד לאחר חג השבועות. שם הכנס ונושאו כתר של תקווה – חכמת הגמלאים והעלאת רעיונות ליצירת עתיד חיובי. כל מי שיירשם כאן בקצה הפוסט, יקבל התראה על השקת הכנס עם קישור והנחיה לפתיחה.

תוך כדי בניית הכנס והכנתו הכרנו כמה אנשים ונשים חדשים ומרשימים. למדנו על אפשרויות וכיווני פעולה חדשים או קיימים שעד עתה לא הכרנו ובעצם כבר השגנו מטרת ביניים. הסתבר לנו  כי כאשר מדברים על הגיל השלישי קיימות בעצם כמה חטיבות גיל. אנחנו מודעים מאד לעובדה כי הגיל הכרונולוגי והגיל הפונקציונלי הם שני דברים שונים הקיימים הרבה פעמים באותו אדם עצמו.

ישנה החטיבה הראשונה 60 עד 85 חטיבה שהיא בדרך כלל פעילה ומלאת מרץ, יכולות חלומות ורצונות. לחלק גדול מהן יש רצון עז להמשיך להיות עסוק ופעמים רבות גם להתפרנס בנוסף לפנסיה לנכסים ולחסכונות. חלק אחר בקבוצה זו מאד מעוניין בפעילויות התנדבות חברתיות ומעניינות. הקבוצה השנייה, בני 85-100 כבר שונים בציפיות שלהם וביכולות והרצונות אך בעתיד יהיו גם הם בפעילויות שונות מהבית. הקורונה לימדה אותנו שיש אופציות רבות שלא חשבנו עליהן. אם אכן נתאושש מאי הוודאות של תקופת הקורונה והמערכת הרפואית תשתפר ותתחזק כתוצאה ממסקנות בשטח, הרי שתוחלת החיים תמשיך לעלות ובעתיד אפשר יהיה לדבר גם על עניין ותעסוקה מיוחדים לאנשים שמעל גיל מאה. חיים וקיימים כאלה בינינו כבר כמה וכמה שנים – אני מכירה את התופעה בקיבוצים רבים והכתבות על אזורים כחולים בעולם מראות שחטיבת הגיל העליונה קיימת.

לסיכום פוסט הגישוש הזה, בו אנחנו מנסות לראות  את אוכלוסיית הגיל השלישי כציבור פעיל, יוצר ותורם לחברה. כהרגלנו בשנים האחרונות התחלנו בריכוז מידע מהאנשים עצמם בני הגיל השלישי. הפוסט מהווה הקדמה להשקת הכנס כתר של תקווה – חכמת הגמלאים והעלאת רעיונות ליצירת עתיד חיובי. אנחנו מזמינים אתכם לעשות שתי פעולות כבר עתה:

  1. להירשם כאן כדי לקבל מידע מפורטל על הנושאים בראיונות ועל המועדים שבהם הכנס יעלה לצפייה.
  2. להגיב כאן – בתחתית העמוד יש מקום להשארת תגובות – ולהעלות רעיונות נוספים שלכם כי עדיין נותרו כמה מקומות להציג גישה, הצעה, פעילות היכולה לתרום ליצירת עתיד חיובי יותר בחברה בישראל 2020

בידקו גם

וותיקים בעבודה - לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה

וותיקים בעבודה – לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה

וותיקים בעבודה – לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה העובדה כי ישנם וותיקים לא מעטים הרוצים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות