אריכות ימים בשיבה טובה

אריכות ימים – ניתן גם בשיבה טובה!

תובנות ומאפיינים של אריכות ימים בשיבה טובה

תוחלת החיים עולה והנושא של אריכות ימים עולה יותר ויותר לכותרות. עולות כמה שאלות סביב הנושאים של "אריכות ימים" יחד עם ההיבטים שהעלינו לפני כשנתיים בפורטל שלנו תחת הכותר "אריכות חיים". נשאלת עתה השאלה: האם ניתן להגיע לאריכות ימים ולהיות בריא ומאושר? מהו המידע הנחוץ? מה מומלץ לעשות וכיצד באמת ניתן להשיג את המטרה האנושית הנכספת ביותר – אריכות ימים ושיבה טובה.

המודעות לנושא עולה. בעיתונות היומית צץ לאחרונה גם מדור מיוחד "הגיל השלישי". באחת הכתבות האחרונות כותבת אריאלה איילון בידיעות אחרונות כי "אין באמת סוד לאריכות הימים". אך כאשר קוראים קצת יותר בעיון את הכתבה מגלים כמה עובדות חבויות מאחורי הקלעים של הכתבה. עיקר הכתבה מבוססת על ראיון עם יהודה רינק, המתקרב לגיל 100 ומודה להשגחה העליונה על בריאותו וצלילותו. אם קוראים בין השורות, מוצאים שיש כמה וכמה סודות לאריכות ימים. חלק מהסודות האלה גילינו במהלך 7 השנים האחרונות מאז התחלנו במיזם פורטל המידע "מעגלי החיים+60". בחודשים האחרונים ממש, עסקנו ב"התקדמות במעגלי הבריאות"  וגם הדגשנו שוב ושוב את הצורך לחזק בדרכים שונות את "הקשר בין הגוף והנפש".

כאשר שואלים אנשים אשר הגיעו למאה שנים טובות וצלולות מהו הסוד לאריכות ימים, רובם מציינים כי אין להם הסבר מסודר והגיוני. אך כאשר שואלים אותם, מהו אורח החיים שלהם, במה הם עסוקים, מה חשוב להם יותר ומה פחות, מקבלים הצצה מעניינת יותר. עולים כמה מאפיינים כמו בריאות, תזונה ואורח חיים, אושר ושמח חיים. כל אלה מצביעים על כיוונים רצויים להתנהלות בגיל השלישי וכמובן גם בגיל הרביעי והחמישי כי לשם שואפים כולנו.

יש שינויים בהרגלים וברצונות של האנשים בגיל השלישי והרביעי. לפני כעשור, רבים החליטו לעבור לדיור מוגן ברמות ובמגוון ההצעות. לעתים המעבר עצמו היה חד מדי והתבטא בקליטה לא פשוטה במקום החדש. היו כמובן גם רבים שהיו מרוצים. בשנים האחרונות חוזרים קצת לחשיבה סולידית יותר, מעדיפים להישאר בבית ולקבל עזרה ו"שירותי סיעוד בהתאמה אישית" כך הקצב של השינויים איטי יותר והגיל המופלג מתקדם בצעדים הנכונים לו.

לפי נתוני הלמ"ס יש בישראל 2018 כאלף אנשים בני מאה או יותר, שני שלישים מהם הן נשים. המהפכה הגריאטרית מהווה את השינוי החברתי המשמעותי ביותר בתקופה שלנו. הנתונים מראים כי מספר הקשישים בני 95 הוכפל לאחרונה ועד 2030 הם יהוו 40% מהאוכלוסייה.  חשוב מאד להיערך למצב דמוגרפי מיוחד זה ברמה הארצית אך זה אינו בידינו. התובנות המרכזיות שחשובות לכל אזרח וותיק בימינו הן בידינו ורצוי להכיר ולדעת אותם וגם להתכוון עד כמה שאפשר לחיות שנים אלה ב"איכות חיים" טובה.

אימוץ חיות מחמדהמאפיינים המרכזיים שנמצאו אצל אנשים שהגיעו לגיל מאה ויותר נחקרו בכמה מקומות הנקראים "אזורים כחולים" בעולם. אזורים בהם קבוצות אוכלוסייה שלמות מגיעות לגיל הגבוה במצב בריא וצלול. חלק מהמאפיינים הבאים הופיעו במחקרים וחלק מופיעים ברמזים בכתבות בעיתונות. נביא כאן רשימה ואחר כך ננסה להגיע לכמה תובנות ראשונות.

רשימת מאפיינים של אריכות ימים:

  • כללית, רצוי בסיס גנטי משפחתי טוב ומשרה בטחון.
  • קשרים טובים בתוך משפחה רחבה וחמה, חיים במשפחה המתפקדת יחד.
  • קשרים חברתיים טובים ב"קהילת פנסיונרים פעילים" או לפחות 5-6 חברים טובים.
  • לתכנן תכניות מבעוד מועד, להגשים חלומות, להיות פעילים פיזית, נפשית ורוחנית.
  • תזונה בריאה ופשוטה, כמה שיותר קרוב לטבעי ופחות מתועש.
  • תעסוקה והמשך עבודה בתנאים המותאמים ליכולות ולצורך.
  • להיות מאד ערני ואכפתי לגבי כל מה שקורה בארץ ובעולם.
  • פעילות גופנית במסגרת הזמן הפנוי, כלומר, "פנאי אקטיבי".
  • רצוי אימוץ חיית המחמד, העדפה ברורה לכלב עם יחס מתפתח עמוק.
  • להיות תמיד בעל גישה אופטימית גם בתקופות של קושי ומצוקה.
  • לא לפחד מעבודה קשה בכל גיל, בגיל הצעיר במקום העבודה, בגיל המבוגר בטיפוח גינה, טיפול עצמאי בבית עד כמה שניתן ועצמאות נמשכת עם הגיל.
  • להיות תמיד סקרן, תאב חיים, מתעניין בכל מה שקורה בארץ ובעולם.
  • לא לדבר על המוות ותמיד לחשוב ולתכנן תכניות לעתיד.
  • ליהנות ממה שיש חיובי וטוב במשפחה, בארץ ובעולם ותמיד יש כזה.

לסיכום: התובנה הכללית ביותר נובעת מהעובדה כי המטרה המרכזית שלנו בפורטל תמיד הייתה ריכוז מידע היכול לשפר את "איכות החיים" בגיל השלישי. זהו הגיל שקוראים לו גם גיל הזהב. יש לזכור כי ישראל נמצאת במקום רביעי בדירוג תוחלת החיים העולמית.(81.4 לגברים ו84.1 לנשים). נובע מכל מה שאמרנו כאן כי מצב האזרחים הוותיקים בישראל לא רע אך יש דרך ארוכה להמשיך ולהתקדם בה. המהפכה תגיע כנראה מהשטח, מהאוכלוסייה הבוגרת המתקדמת לקראת עשור השנים הבא.

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

תגובה אחת

  1. מענין . אם כי אין חדש מתחת לשמש

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות