השליש החסר לגיל השלישי

השליש החסר לגיל השלישי

השליש החסר לגיל השלישי

הטור השישי של סבר פלוצקר בידיעות אחרונות מביא מדי שבוע מידע ופרשנות. הנושאים העולים מאפשרים כיוונים של חשיבה הגיונית בתקופה קשה של אי וודאות. נוהגת לקרא את הטור מדי שבוע ומוצאת בו קצת רוגע מבוסס על שיקול דעת של אדם מקצועי ומנוסה.

בסוף ינואר שמחתי לראות את הכותרת: המרוץ לנורמליות. קיוויתי להציץ במעט אור בקצה המנהרה של גלי הקורונה. אכן היו שם פרשנויות המובאות מגורמים רשמיים. קרן המטבע העולמית סבורה שהכלכלה העולמית תתאושש מהר. הייתה בהמשך פסקה מפורטת שעסקה בהשתוללות המגיפה אצלנו בישראל. הבעיות של התנהלות לא מאורגנת חזרה ועלתה. אזרחים רבים מדי עושים דין לעצמם. לפקחים חסרות סמכויות מראשי העיריות והמועצות.

החלק המעניין ביותר הגיע לקראת החלק האחרון. סבר פלוצקר מעלה שם פרטים מעניינים על השליש החסר לגיל השלישי. הסיפור שקראתי את פרטיו בפעם הראשונה מתחיל לפני 69 שנים. מדינת  ישראל הייתה בת 4 שנים. ראש הממשלה דוד בן גוריון חתם על הסכם השילומים עם גרמניה. החתימה נערכה בסיום משא ומתן ארוך. כדי שיהיה לנו מושג לגבי סדרי הגודל, ס. פ. מציין כי מדובר בשווי כספי בערכים של היום, 50-65 מיליארד דולר.
מי שחתם על ההסכם מהצד הגרמני היה קנצלר אדנאואר בשם גרמניה המערבית. כספי השילומים הופנו לפיתוח הכלכלה של המדינה. ממשלת ישראל לקחה על עצמה להבטיח לניצולי השואה חיים בכבוד.

השליש החסר לגיל השלישי - איכן התשלומיםשליש מהאומה הגרמנית היה בשנת החתימה בגרמניה המזרחית. שר החוץ דאז, משה שרת, דרש כי שתי החלקים של גרמניה יישאו באחריות לשילומים, אך החתימה כללה רק את גרמניה המערבית. משרד האוצר הגרמני חישב כי הסכום שגרמניה המזרחית הייתה אמורה לשלם הוא כ- 18 מיליארד יורו. כך נוצר המונח "השליש" החסר בהסכם.

לאחר קריסת החומה בין מזרח גרמניה ומערבה בשנת 1989 חידשה ישראל באופן לא רשמי את דרישתה לחלק החסר. גרמניה הבהירה שהיא מחכה לדרישה רשמית מירושלים. המצב המוזר היום מתחיל בכך שאף ממשלה ב 30 השנים האחרונות לא מצאה לנכון לדון בשליש החסר. היו ישראלים שזכרו ולא ויתרו. ד"ר אהרון מור, בעבר מבכירי האוצר, ששימש גם יועץ להשבת רכוש יהודי וניהל את הנושא במשרד לאזרחים וותיקים לא התייאש.

בחודש ינואר קבוצה של 19 עותרים עם עו"ד גלעד שר ניסחו עתירה לבג"ץ. אם עתירה זו תקבל גיבוי משפטי, תאלץ את ממשלת ישראל לפחות להצהיר על הוויתור או לדרוש את השליש החסר לגיל השלישי.

מה דעתכם? כאן המקום להגיב. נרכז תגובות ונשלח לגורמים משפיעים.

להתראות ולהשתמע בשבועות הקרובים, אלקה יפה

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות