יום הקשיש הבינלאומי וחג שמחת תורה

יום הקשיש הבינלאומי וחג שמחת תורה

יום הקשיש הבינלאומי, בישראל המודעות גוברת

נתחיל בכך שהמושג עצמו "הקשיש", השגור כל כך אצל ארגון הג'וינט, לא נראה לי נכון. "קשיש" אני מוכנה שיקראו לי לאחר גיל 90 ורצוי יותר לאחר גיל 93 , כי אז באמת ארגיש "קשישה". עד אז, בואו נהיה אופטימיים יותר ורחבי תודעה, המושגים הנהוגים כמו "גיל הזהב" " הגיל השלישי" "פנסיונרים" "גמלאים" "אזרחים וותיקים" כל אלה נראים הרבה יותר מתאימים למציאות ב- 2018.

הגעה לגיל המבוגר אינה מציאות אחת אלא ישנן כמה אפשרויות. מסתבר כי יש כמה דרכים לראות את העלייה וההתקדמות בשנים. במיוחד אהבתי את הגרף שג'יין פונדה מסבירה בסרטון הקצר. גם ספרים המדברים על "מגה חיים" כמו מהרצאות נוספות חכמות וקצרות ב- TED הבנו כי יש מגוון של אפשרויות וכל אדם יכול וצריך לבחור את המתאימה לו ביותר. מהמידע הזה ומהמודעות המתפתחת עלו במשך השנים האחרונות תובנות רבות המראות כי ניתן להגיע ל- "אריכות ימים בשיבה טובה" בגיל השלישי וגם בגיל הרביעי הבא אחריו.

משרד החינוך בישראל יזם כמה תכניות לקידום הנושא של היחס לאזרחים וותיקים. הכרתי מקרוב את הפעילות בבתי הספר של סבים ונכדים במסגרת התכנית "הקשר הרב דורי". מדובר בתכנית אשר חותרת להיות ערכית חינוכית למנסה לבנות גשר באמצעות הפעילות הבית ספרית בין התלמידים ובין האוכלוסייה הבוגר. כאשר מעיינים בביצוע התכנית עם הכוונות הטובות מסתבר כי במקומות מספר הביצוע מצליח אך השינוי התרבותי המיוחל לא קורה כמעט. במקומות אחרים זה גם לא כל כך מצליח, למרות המשאבים המושקעים בתקופת זמן קצרה יחסית.

לאחרונה מתברר כי גם בסין, בהקשר לאוכלוסייה הבוגרת, חלו התפתחויות שכדאי לנו ללמוד מהן. בגלל מדיניות הילד האחד שהייתה נהוגה בסין מאז 1979, הזקינה מאד את החתך הדמוגרפי של סין. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי ב- 2030 רבע מהאוכלוסייה בסין יהיו בני +60. בעבר הייתה מסורת חזקה שדאגה כי האוכלוסייה הקשישה הסתמכה על הדור הצעיר שידאג להם. נכון להיום, יש לכל ילד בוגר, העובד ומקים משפחה גם ארבעה אנשים קשישים שעליו לדאוג להם. בהווה זוהי בעיה כלכלית אמתית שתלך ותגבר בעתיד. קצבאות הזיקנה בסין זעומות ומסובסדות על ידי ממשלת סין. על פי החישובים בשנת 2050 יותר ממחצית האוכלוסייה בסין תהיה בפנסיה ומאוחר יותר תזדקק לסעד. אם פחות ממחצית האוכלוסייה יהיו בגיל העבודה, לא תהיה אפשרות כלכלית לשאת בעול.

ציון יום הקשיש הבינלאומי בתחילת אוקטובר, מהווה עבורנו הזדמנות לערוך חשיבה כללית על אבני הדרך של מעגלי החיים שהדגשנו בשנים האחרונות. תרבות הפנאי ותכנון "פנאי אקטיבי" תוך התייחסות מיוחדת למשמעות של עשייה משותפת ומשמעותית תוך התגברות על מצבי בדידות. לאחרונה עלה גם באופן ספונטני, רעיון מגובש עוד יותר והתחלנו בפרויקט הקורא לארגון "קהילות פנסיונרים פעילים"  מבוססות מיקום.

העלייה בתוחלת החיים בעולם המערבי, הוא כוון התפתחות חיובי מבחינה אנושית כללית אך מעלה בעיות שלא היו מוכרות בעבר. במדינות רבות באירופה, בארה"ב וגם בישראל, החלק היחסי של האוכלוסייה הבוגרת בדמוגרפיה גדל. עובדות אלה מביאות לפתחנו, כאן בישראל, בעיות לא מוכרות שצריך להיערך היטב לקראתן. כבר כמה שנים מדברים על הביטוח הלאומי שלא יספיק לאוכלוסייה הגדלה. לצורך הגובר בתכנון סוגים ורמות של דיור מוגן , יחד עם הקושי לממן את הטיפול הסיעודי בקשישים.

הזדקנות האוכלוסייה בישראל הביאה לאחרונה מבחינה תרבותית וחברתית לעיסוק במושגים כמו "סיעוד בהתאמה אישית". בישראל, תודות לקצב הילודה הגבוה של המגזר החרדי הגיל הממוצע באוכלוסייה הכללית עולה בצורה מתונה. אך אם מביטים למגמות המובילות בשנים הבאות, ברור שצפויות בעיות עקב הזדקנות האוכלוסייה. הדוחות האקטואריים של הביטוח הלאומי מראים בברור כי הנטל הכלכלי על האוכלוסייה העובדת יגדל בעשורים הקרובים. לנטל הזה יהיו כמה השלכות על הכלכלה בכלל ועל הוצאות המדינה בפרט.

לאור כל הנאמר כאן, לאחר שבע וחצי שנים של ריכוז מידע, סינונו וארגונו לטובת שיפור איכות החיים בגיל השלישי, אנחנו יכולים להצביע על מגמה מעניינת נוספת. החשיבות הגדולה שיש להעלאת המודעות של החברה, לא רק לבעיות, אלא גם לפוטנציאל החבוי בשכבת האוכלוסייה הזו. זהו פלח אוכלוסייה, מגיל +60 ולאורך שניים שלושה עשורים של חיים, אשר חלק גדול מתוכם עדיין מלאים אנרגיות ורצון להמשך פעילות וניצול הידע שצברו. בנוסף להעלאת המודעות  של החברה, חשוב לא פחות להעלות גם את המודעות של בני הגיל השלישי עצמם. כאן גם נקשר לתאריך העברי עליו "נופל" יום זה – חג שמחת תורה. אנחנו, הצעירים ברוח, המשתבחים עם הזמן, המעוניינים לתרום ולהיתרם, ללמד ולהנחיל משמחת תורתנו (חלק מהביטויים והשמות לקוחים מקבוצות פייסבוק). מסתבר לנו יותר ויותר כי אפשר לעשות בשנים אלה עוד רבות למען החברה בדרכים שונות המתאימות לידע ולפנאי שיש בגיל הזה. אם נתכנן נכון,  גם אנחנו וגם המוסדות השונים הפעילים עם הגיל המבוגר, נוכל לעבור ממצב שאנחנו נטל על החברה למצב שנהיה נכס אמתי וחשוב.

בין הפעילויות שארגנו כתוצאה מאיתור צרכים של האוכלוסייה הבוגרת, הצליח במיוחד כנס אינטרנטי שארגנו בחודש אוגוסט ובו 12 הרצאות נבחרות בנושאים המובילים ל "אריכות ימים בבריאות ובאושר". התגובות מגיעות אלינו עד היום ואנחנו מקווים להמשיך ולזהות עוד חבילות מידע הנחוצות מאד לאנשים בגיל השלישי. הבסיס החשוב שזיהינו בעזרת התגובות שקבלנו הוא העיסוק המקצועי ב"התנהלות כלכלית מותאמת". טיפול נכון במשאבים מאפשר, בתוספת המידע על הזכויות וההטבות שיש לגיל הזה, הגשמת חלומות וחיים באיכות.

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות