מחלוקת שעון קיץ-חורף ומה שביניהם

מחלוקת שעון קיץ-חורף ומה שביניהם

מחלוקת שעון קיץ-חורף ומה שביניהם

 

הנושא של הנהגת שעון קיץ ושעון חורף עלה כמה פעמים בשאלות של חברים מהקהילה הדיגיטלית שלנו. בחלק מהמקרים הסתפקנו במידע שהדבר נהוג מטעמם של אנשים דתיים המתפללים כל בוקר בשעות המוקדמות. כאשר עלו שוב ושוב שאלות בנושא זה לאחרונה, החלטתי כי הפעם אחפור קצת יותר לעומק ונראה מהו המקור? ממתי זה התחיל? והאם ישנן עוד מקומות, מדינות, אזורים שבהן נהוג המשחק הזה עם שעה ביממה.

זריחה

המעבר לשעון הקיץ באביב והחזרה אל שעון החורף בסתיו מתבצע כדי להתאים את שעות היממה לשעות האור ביום.

בייתר חודשי השנה השעון בישראל מותאם לשעון האוניברסלי העולמי. על פי אזור הזמן עם הטווח הצר של קווי אורך בו נמצאת ישראל. 

שעון אוניברסלי מתואם- UTC של ישראל הוא: 2 +UTCּ בחורף ובקיץ 3+UTC.

כתוצאה מהתאמה זו מספר שעות האור בישראל בשיא החורף הוא כ- 10 שעות מתוך היממה. בקיץ שעות האור הן קצת יותר מ- 14 שעות בשיא הקיץ.

כבר בימי המנדט הבריטי שעון הקיץ והחורף בישראל מותאם לשעה במצרים ויוון הנמצאות ממערב לנו. הזזת לשעון קיץ מוסיפה שעת אור בבוקר מוקדם בו בני האדם עדיין ישנים לשעת ערב בהם רוב בני האדם ערים.

הסיבה המוצהרת…

העיקרית להנהגת שעון קיץ ושעון חורף היא כלכלית ואמורה לחסוך לנו בצריכת אנרגיה.

קיימת מחלוקת במחקרים שנעשו על החיסכון הצפוי באנרגיה. נמצא כי התהליך של המעבר, לא בהכרח חוסך אלא גורר אחריו גם שינויים בהרגלי צריכת האנרגיה. עדיין אין מספיק מחקרים עדכניים וחד משמעיים ולכן ההערכה הכלכלית של המעבר לוקה בחסר.

במדינות נוספות, אוסטרליה למשל, מעבר בין שעון קיץ לשעון חורף נחקר והתקבלו תוצאות הסותרות חסכון כלכלי. נחקרו גם השפעות המעבר הזה על הבריאות הנפשית ואיכות החיים וגם כאן התבררו תוצאות מגוונות וסותרות. 

הנהגת שעון קיץ ושעון חורף..

עבר טלטלות וויכוחים רבים כי הפך לנושא מועד למחלוקת בין חילונים לבין דתיים וחרדים במיוחד. התוצאה המעשית הייתה ששעון הקיץ הופעל לתקופה קצרה בלבד. כאשר משרד הפנים היה בשליטת מפלגה חרדית ולתקופת זמן ארוכה יותר כאשר שר הפנים היה חילוני.

תהליך כזה עורר חוסר וודאות מדי שנה ולכן החליטו על חקיקה בנושא וגם היו תיקונים לחקיקה. מי שמעוניין להיכנס לפרטים ותאריכים מוזמן להיכנס לויקיפדיה.

לסיכום:

השנה, שנת 2024 שעון הקיץ ניכנס לתוקפו בלילה שבין 28 ל-29 במרץ, בין חמישי לשישי. בשעה 2:00 לפנות בוקר הזזנו את מחוגי השעון שעה אחת קדימה – מה שגרם לנו "להפסיד" שעת שינה. אולם, הרווחנו שעת אור.

שעון הקיץ יסתיים ב-27 באוקטובר 2024, בלילה שבין יום שבת לראשון, אז יחל שעון חורף.

בידקו גם

ימי מלחמה - הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות

 ימי מלחמה – הקיבוצים, הכפרים והחקלאות הקיבוצים, הכפרים והחקלאות – הם האפוד הקרמי של המדינה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות