בריאות כללית ואריכות ימים

בריאות כללית ואריכות ימים על-ידי האטת ההזדקנות

בריאות כללית ואריכות ימים

שלום חברים ותיקים! פוסט זה נכתב בשבוע הראשון של אוקטובר, לפני השבת השחורה. נראה היום כאילו כל האירועים הקשים קרו לפני זמן רב, אבל הכול עוד אתנו כאן. חוסר הוודאות בקשר לחטופים, אכזריות וחוסר אנושיות של החמס, הכול עדיין כאן. בינתיים אנחנו מגלים איזה אנשים ואיזה עם נהדר יש לנו. מתגברים גם על המחדלים הקשים של מערכת השלטון שהכזיבה כל כך. מנסים לחזור לשגרת חירום, בתקווה כי הפעם נצא משגרת החירום למצב חדש לגמרי, טוב יותר מכל  הבחינות. הלוואי, מגיע לעם הזה לחיות בשקט ולהזדקן בכבוד. מזמינה אתכם להוסיף הערות, שאלות ונושאים  ואנחנו נמשיך לאתר, לרכז ולהנגיש כאן התפתחויות חדשות.

משיפור איכות חיים להאטת הזדקנות ואריכות ימים

המיזם של מעגלי החיים+60 עסק מתחילת דרכו באיתור דרכים לשיפור איכות החיים. מהר מאד הסתבר כי מגוון הנושאים, השירותים והמוצרים המשפיעים על איכות החיים רחב וגדול. בהמשך הדרך, ובמיוחד בשנים האחרונות, גילינו כי בעקבות מחקרים וניסיון, ישנה התפתחות בכוון המוביל להאטת ההזדקנות והשגת היעד של אריכות ימים מיטבית.

כאן  נביא כמה נושאים מובילים והצעות להתנהלות חדשה ומעט אחרת שהיא מרשימה בפשטותה. לפני שנפרט כמה קבוצות של מידע והצעות, צריך להודות לד"ר אמוץ זיו -אב החוקר הפעיל בתחום ביולוגיה תאית ומולקולרית בדגש על היישום שלהם בחיי היומיום. המידע שריכזנו כאן בהמשך מסתמך על חפירות ממושכות בנושאים אלה באינטרנט ובמיוחד אצל יועצים ומדריכים שונים העולים אצלנו בפורטל. הנגיעות המיוחדות של הגישות החדשות המתפתחות ומתבססות על מחקרים ותגליות, רומזות כי כנראה אנחנו נמצאים בעידן יוצא דופן בהיסטוריה של המין האנושי.

רבים מהדיאטנים ויועצים והמומחים מדברים על שלושה תחומי יסוד: תזונה, פעילות, שינה. אנחנו נרחיב מעט בנושאים אלה וגם נביא כמה גישות מעניינות שהתפתחו לאחרונה בעקבות מחקרים רבים.

תזונה

תזונה ובריאות כלליתבשנים האחרונות עולם הביולוגיה עובר מהפכה המחזקת כמה גישות פשוטות שכבר הכרנו בעבר. למשל: חשוב להכניס לתפריט התזונה היומי כמה שיותר מזונות שקל לזהות מאין הגיעו כמו פירות וירקות. רצוי להימנע עד כמה שאפשר ממזונות מתועשים בהם על האריזה יש רשימה ארוכה של רכיבים, חלקם בסימוני קוד. החשיבות של שתיית מים, היא רבה ומשפיעה על הבריאות הכללית. חשוב לשתות 8-10 כוסות מים ליום גם כאשר לא מרגישים צמא. גם כאן כמו בשאר הנושאים חשובה ההתאמה האישית.

בהמשך לנושא זה כדאי להגיע למידע חשוב המתאר את אוקיאנוס החיידקים במעיים – מחקרים על הקשר בין שפע החיידקים במעיים שלנו ובין בריאות כללית  מביאה את ההתייחסות החדשה אל האדם כולו כמערכת אקולוגית שלמה. על המוח השני שלנו הנמצא במערכת העיקול ידוע כבר כמה שנים טובות, אך היום הרחיבו וחקרו היבטים נוספים. מסתבר כי כל חלק מגוף האדם מקושר לכל חלק והמזון שאנחנו צורכים משפיע על כל מה שקורה. למשל, נמצא קשר ישיר בין בריאות החניכיים שלנו והבריאות הכללית.

ממחקרים בנושא האלצהיימר שפורסמו בחודש יוני 2023  נמצא כי במוחם של חולים אלה היו חסרים מרכיבים המצויים בירקות עם עלים ירוקים כמו חסה ותרד ברוקולי אפונה תירס אפרסמון ביצים. מצאו כי ויטמין A מן החי, חיוני עבור הראייה, גם לתפקוד מערכת החיסון ולשמירה על בריאות העור. את ויטמין A אנחנו בתזונה המכילה, בשר, דגים ביצים ומוצרי חלב. יותר ויותר מחקרים מוצאים קשר הדוק בין המזון שלנו והמערכת החיסונית וכל התפקודים שלנו. אפשר למצוא הרבה טיפים והצעות להתנהלות נכונה וטובה. במבט כללי נמצא כי דיאטה ים תיכונית, אשר רוב הישראלים מכירים ואוהבים היא אחת הדיאטות המומלצות במחקרים שונים.

פעילות גופנית

פעילות גופנית ובריאות כללית

הפן הבסיסי השני המשפיע על הבריאות הכללית ועל הזדקנות מיטבית היא הפעילות הגופנית על כל אפשרויותיה. חשובה מאד כל פעילות גופנית גם בתוך הבית וכמובן גם בחוץ. הליכה לאור היום בשטח פתוח טובה מאד. חשוב לשלב יחד עם זה גם סדנאות כושר מרוכזות בתחומים כמו פילאטיס, פלדנקרייז, יוגה, אירובי ועוד.  בקיצור, להכניס לתוכנית היומית והשבועית גם שיותר הליכה ותזוזה ופחות ישיבה על כיסא. כולנו חווינו ונוכחנו כי פעילות גופנית נינוחה וקבועה, המותאמת לגיל ולכושר האישי, משפיעה לטובה גם על מצב הרוח וההרגשה הכללית.

חשיבות השינה

חשיבות השינה ובריאות כלליתבמחקרים של השנים האחרונות בולטת יותר ויותר עד כמה חשובה השינה לבריאות בני האדם בכל גיל. בשינה מערכות שונות בגוף מתאזנות ומתרעננות, נחות ומתייצבות. תאי המוח מתפתחים וגם מערכת החיסון מתחזקת. שינה בכמות מספקת מחזקת את כלי הדם והלב.  מספר שעות השינה המומלץ תלוי בגילו של האדם אך הממוצע הרצוי אצל בני הגיל השלישי הם 7-8 שעות, רצוי בסביבה של היגיינת שינה איכותית. מדובר על הכנות לפני השינה, מצב של חושך, שקט ואוויר נקי וזורם.

במבט כללי, ניתן ללמוד ממחקרים רבים ושונים כיצד נכון להגיע להזדקנות ואריכות ימים. אך את אותם הדברים אפשר ללמוד בצורה פשוטה מאנשים הגרים ב"אזורים כחולים" בעולם. נמצא כי תוחלת החיים שם היא מהגבוהות בעולם והדרך להגיע להזדקנות בריאה ומאריכת ימים מבוססת על עקרונות פשוטים יחסית. את חלקם איתרנו ורשמנו למעלה. חפשו גם אתם את המושגים האלה – יש מה ללמוד מהם.

 

נסכם עם מבט נוסף על חשיבות התזונה. הנושא של צום לסרוגין מופיע עתה בהמלצות רבות ושונות. כל אחד צריך ללמוד ולהכיר את האפשרויות כדי לבחור ולעשות את הגרסה המתאימה לו ביותר. ד"ר אמוץ זיו-אב ממליץ עליו במיוחד בסרטון צום ומעיין הנעורים

גם בקשר לשאר הנושאים שפרטתי כאן למעלה, כל אחד מאיתנו יכול וצריך לגלות בעצמו מה מתאים לו בתקופת החיים הנוכחית. הדרך להאטת תהליך ההזדקנות מתחיל כאן ועכשיו לגבי כל אדם הקורא דברים אלו. אשמח לקבל הערות, תוספות, שאלות ורעיונות נוספים שאתם מכירים. כאן בתגובה או בעמוד הפייסבוק שלנו.

מאחלת הרבה בריאות, אלקה יפה

בידקו גם

שירותי סיעוד מותאמים אישית ולצרכים המשתנים

שירותי סיעוד מותאמים אישית ולצרכים המשתנים

שרותי סיעוד מותאמים אישית ולצרכים המשתנים עוברים עלינו זמנים קשים. אך גם כאשר המלחמה מתנהלת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות