דף הבית / בריאות ותזונה / בריאות / התפתחות מנטאלית לאורך החיים
התפתחות מנטאלית

התפתחות מנטאלית לאורך החיים

התפתחות מנטאלית לאורך החיים והאפשרות להצמחת סינפסות חדשות

קראתי לאחרונה באתר של פרופ’ יורם יובל כתבה מעודדת. נושא שכבר עסקנו והזכרנו כאן בעבר “דמנציה ואלצהיימר. שמחתי לקרא כי מחקרים חדשים מצאו כי רוב האנשים יכולים לברוח בהצלחה מאלצהיימר אבל הדרך לא פשוטה. התפתחות מנטאלית גם בגיל השלישי הינה אפשרית, גם אם דורשת מאמץ והתמדה.

ככל שאנו עולים בגיל, אנחנו חוששים שכל שכיחה קלה מרמזת על התחלה של דמנציה. הממצאים מראים כי מאמץ מתמיד, שכלי וגם פיזי מועילים לשמר את המוח שלנו יותר צעיר ומתפקד. האם באמת על ידי כך שאנחנו מאתגרים את עצמנו כל הזמן יותר ויותר, נגיע לשיפור ב”איכות החיים“? האם דווקא מתוך הקושי ואולי אפילו הסבל, נשמר טוב יותר את פעילות המוח? אלה שאלות חשובות המובילות לתובנות רבות חדשות וטובות לגבי “תקופת החיים החדשה“.

סיפורי חיים של אנשים אשר הגיעו בשיבה טובה לגיל 100 ויותר מתארים את חייהם כרצופים בעבודה קשה, קשרים חברתיים ומשפחתיים וחיפוש משמעות בכל עשייה. האם זה אומר שאם אנחנו רוצים להימנע מהתדרדרות קוגניטיבית הצפויה בגיל המבוגר, עלינו פשוט להתאמץ, לא לוותר לעצמנו אלא לדרוש מעצנו תפקוד מלא ומאתגר כל הזמן.

ידוע היום כי בלתי אפשרי לעצור את מותם של תאי העצב במוחנו. אך ישנו גם הצד השני של התופעה. מסתבר כי ניתן להצמיח קשרים חדשים בין תאי עצב לאורך שנים רבות. כל דבר חדש שאנו לומדים מצמיח קישור חדש ומתחזקות סינפסות. נמצא כי גם תרגולים ועיסוק בהפעלת המוח מחזקת סינפסות ואפילו מסוגלת להצמיח סינפסות חדשות. מסתבר שניתן לעשות זאת עד גיל 120 .

פרופ’ יורם יובל, ממחיש את התופעות האלה באמצעות דימוי המוח לפרדס המזדקן בהדרגה. עם הזמן כמה עצים מתים פה ושם. כל זמן שכללית יש צל בפרדס, הנפש שלנו צלולה והחשיבה והזיכרון מתפקדים. נכון להיום המחקרים טוענים כי אין דרך לעצור את המחלה הגורמת לעצים למות. אבל מסתבר כי ניתן להצמיח ענפים ועלים חדשים גם בעצים הוותיקים. הצמחת הענפים והעלים האלה מאפשרת צל טוב גם אם העצים פחתו.

המשך צמיחה והתפתחותהנקודה החשובה ביותר שהמחקרים האלה מדגישים, פעולות המניעה. לצורך שמירה על הקיים ואף התפתחות מנטאלית נוספת, רצוי להמשיך ואפילו להגביר את הפעילות השכלית, הלמידה וההתמודדות עם קשיים. כל אלה אמורים לעודד את צמיחת הסינפסות מראש, לפני שמתחילה כל נסיגה והיחלשות. פרופ’ יובל מביא תוצאות מחקר של ליסה פלדמן-בארט מחקר שנערך בשנה שעברה ומראה כי דווקא חלקי המוח שפועלים כאשר אני מתאמצים עד כדי סבל הם החשובים. הם אלה שמבדילים בין זקנים שמוחם צלול ובין כאלה שמוחם מתחיל לדעוך.

למידה לאורך החיים Life Long Learning, הוא מושג ידוע באקדמיה ומוסדות השכלה רבים מטפחים אותו. אנחנו כאן רק מוסיפים ומדגישים את החשיבות של “למידה מאומצת” בגיל המבוגר. תובנות אלה ממשיכות ותומכות בגישה שלנו מתחילת הדרך של המיזם של “מעגלי החיים +60“. כתבנו ועודדנו “פנאי אקטיבי” שבו פנסיונרים רוצים ומשקיעים בצורה פעילה בתכניות שונות על פי בחירתם. ריכזנו ובנינו “לוחות דרושים פנסיונרים” כדי שאזרחים וותיקים המעוניינים בהכנסה נוספת יוכלו להגיע אליה בקלות. אנחנו שמחים לצטט כל מחקר שמראה כי הכוון הזה הוא נכון ומועיל. האמירה הברורה כאן של “הקדמת התרופה למכה” משתלבת יפה עם גישות כמו רפואה מונעת, אורח חיים בריא וגם אכפתיות חברתית. בכל שלושת הנושאים הללו, נרכז חומר ונביא בשבועות הקרובים. כאן, נשמח לכל תגובה, שאלה או התייחסות שלכם.

בידקו גם

נדודי שינה

נדודי שינה ואינסומניה – השפעות ופתרונות

נדודי שינה ואינסומניה  נדודי שינה אינסומניה והפרעות שינה הן תופעה נפוצה בעידן שלנו. נחשבת לאחת …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה עוד הייתם רוצים לדעת?
יש לכם הצעה, שאלה או רעיון? 
כיתבו לנו כאן

close-link