תזונה ים תיכונית ובריאות הלב

תזונה ים תיכונית ובריאות הלב

תזונה ים תיכונית ובריאות הלב

מידע חשוב ומעודכן בנושא שחוזר ועולה

בתקופה האחרונה, בשיחות רבות של קבוצות בני הגיל השלישי עלו שוב ושוב שאלות בנושא תזונה ובריאות. עד כמה יכולה התזונה היומיומית שלנו להשפיע על בריאותנו. קטעי שמועות בנושאים אלו העירו והעלו את המושג "תזונה ים תיכונית". החלטתי לחפור קצת יותר עמוק באוקיאנוס המידע האינטרנטי סביבנו ולהביא כמה עובדות חדשות בעקבות מחקרים.

את המידע הרחב והמדויק ביותר מצאתי בהרצאת הפתיחה של פרופ' מיקי אבירם ביום עיון של בי"ח רמב"ם. את ההרצאה אביא כאן בסוף הפוסט, לטובת המשקיענים הרוצים לדעת את כל הפרטים וגם לראות את המצגת המלווה את ההרצאה. אני אעלה כאן כמה עובדות ומסרים שניתן לקבל במהלך צפייה והקשבה של כ- 40 דקות מרתקות.

הידעתם כי תוחלת החיים בישראל לגברים ולנשים הוא מהגבוהים בעולם?

הידעתם כי גם המקום הגיאוגרפי בו אתם חיים משפיע על בריאות הלב שלכם?

בהרצאה המציגה למידה של 40 שנות מחקר מדגיש פרופ' אבירם את המאפיינים המיוחדים של מחקרים אלה שעסקו במנגנוני ההתפתחות והבקרה של טרשת העורקים.

האמירה המרכזית הכללית:

פעילות גופנית יחד עם תזונה נכונה הם המפתח.

המיוחד במחקרים אלה הן הבקרות שמלוות כל מחקר ולכן התוצאות מבוססות. הייחוד של פי הגישה של הרמב"ם שילובים של גוף ונפש שהרמב"ם תמך בהם כבר לפני 800 שנה. מכאן מפליג פרופ' אבירם אל גורמי הסיכון של טרשת העורקים. מדובר בגורמים רבים, חלקם נתונים גנטיים וחלקם  קשורים בתזונה ואורח חיים שיכולה להיות עליהם השפעה.

בהמשך מדגיש פרופ' אבירם את חשיבות וחיוניות הכולסטרול לגוף האדם. כדי לפשט את ההסבר על הכולסטרול הנמצא בזרם הדם אנחנו מקבלים גרפים והסברים מדויקים על הכולסטרול הטוב HDL ועל הכולסטרול הרע LDL. כאן נכנסים גם גורמים משפיעים של נוגדי החמצון  הנמצאים בפירות וירקות. המחקר בודד קבוצות מזונות שיש להם השפעות אנטי טרשטיות.

מסתבר מהמחקר כי קבוצת המזון הכי יעילה, היא זו המכילה פוליפנולים:
יין אדום, שורש הליקוריץ, הרימון…

המחקר האחרון עסק ברימונים. עד שנת 2000 המידע על איכותו של הרימון היה עממי בעיקר. פרי הרימון נבחר כחשוב במיוחד. בודדו את הפוליפנול המיוחד הנמצא רק ברימון. הניסוי והמעקב נערך בעכברים מסוג מיוחד  וגם ב 10 בני אדם ונמצא כי בצריכה יום יומית של חצי כוס מיץ רימונים היה שיפור משמעותי בטרשת עורקים. השיפור קרה רק אחרי שנה. נמצא גם שהרימון לא יכול להיות במקום סטטינים, אלא רצוי לשלב מיץ רימונים יחד עם מינון נמוך של סטטינים.

מחקרים נוספים מצאו כי לא רק הרימון חשוב אלא כל הפירמידה הים תיכונית. בנוסף לתזונה בריאה ים תיכונית גם פעילות גופנית. פרופ' אבירם מסיים בהמלצות עשה ואל תעשה ברוח המחקרים האלה. ההדגשה הנוספת המועילה בתזונה הים תיכונית הם השילובים  הרבים האפשריים.

מומלץ בהחלט להקשיב להרצאה, לעיין במצגת המעניינת.
אם יש שאלות, תגובות והצעות רשמו בבקשה כאן ונאתר עוד מידע במרחבי הרשת.

בידקו גם

בריאות כללית ואריכות ימים

בריאות כללית ואריכות ימים על-ידי האטת ההזדקנות

בריאות כללית ואריכות ימים שלום חברים ותיקים! פוסט זה נכתב בשבוע הראשון של אוקטובר, לפני …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות