על חשיבותה של צוואה

על חשיבותה של צוואה

על חשיבותה של צוואה

מאת: עו"ד אילן גולדנברג

צוואה היא מסמך בכתב שעורך אדם ובו הוא קובע הוראות באשר לחלוקת עזבונו לאחר מותו. רבים סבורים, בתום לב, שאין צורך לערוך צוואה אך טעות בידם. אחרים חוששים לערוך צוואה עקב אמונות טפלות (אך יש שיאמרו שעריכת צואה היא "סגולה לאריכות ימים").

להלן נסביר מדוע חשוב לערוך צוואה תוך התייעצות עם עו"ד המתמחה בתחום – עיקרון היסוד במשפטכיבוד רצונו של המנוח ביחס לרכושו. ביטוי רצון המצווה בא לידי ביטוי בצוואה שהוא עורך מבעוד מועד מרצונו החופשי, בהיותו בריא בנפשו ובעל שיקול דעת צלול כשהוא נקי מכל כפיה.

כאשר בני זוג עורכים צוואה זוגית הדדית מובטח כי כל רכושו של בן הזוג, שילך לעולמו ראשון, יעבור לבן הזוג הנותר בחיים (אלמן או אלמנה). ובמקרה זה חובה לערוך צוואה מסודרת שכן, אחרת, הרכוש יתחלק – על פי "ברירת המחדל" של "חוק הירושה"- בין בן הזוג והילדים ואין כל ביטחון שהילדים יסכימו לוותר על חלקם בדירה או בכספים.

לאמור לעיל משנה תוקף דווקא לבני זוג שילדיהם קטינים מאחר שבמקרה שבו חו"ח ילך אחד מהם לעולמו הפיכת ילדים קטינים ליורשים, מכניסה לתמונה את בית-המשפט והיועץ המשפטי לממשלה במקרים כגון מכירת נכסי נדל"ן שהקטינים ירשו.

חוק הירושה בצוואה

מצבים נוספים בהם חשיבותה של הצוואה מקבלת משנה תוקף:

♦ כאשר הנכם מעונינים לתכנן את הירושה בצורה מסובכת, שאינה רק הורשה ישירה למוטבים (הקמת קרנות וכד') או שיש ילדים מנישואים לבני זוג קודמים והנכם מעונינים לשמור על זכיותיהם ברכוש.

♦ כאשר התגרשתם והתחתנתם בשנית או שאתם חיים בזוגיות לא "רשמית".

♦ כאשר הנכם ללא משפחה קרובה וחוששים שעזבונכם יתגלגל לקרובים "רחוקים" שאין לכם כל קשר עימם או במקרים מסוימים לבעלות המדינה תוכלו לצוות את רכושכם ליורשים שמי שברצונכם ורק בימים אלו התפרסם הסיפור על אדם שנפטר והוריש 7 דירות בבנין בתל אביב לדיירות שהתגוררו בהן. ללא צוואה מחווה אנושית כזו לא היתה מתאפשרת.

♦ כאשר הנכם מעונינים לנשל בן משפחה מסוים מהירושה או בכל מקרה של חלוקה לא שיוויונית של הרכוש בין היורשים, הורשת נכסים מסוימים ליורשים וכיו"ב.

♦ כאשר יש ברשותכם רכוש המחייב מס ירושה ובכלל במקרים שיש צורך להתייעץ בסוגיות של תכנון מס נכון ונבון.

♦ כאשר אתם בעלי עסקים / חברות עם שותפים ומעוניינים להסדיר את אופן העברת הבעלות על חלקכם.

♦ כאשר הנכם חייבים לערוך סידורים לטיפול ארוך טווח לבן משפחה מוגבל לרבות הקמת קרן נאמנות ומינוי אפוטרופסים.

♦ כאשר הנכם חוששים ממשהו, שיתנגד לצוואה. כגון, בן או בת שחלקו הירושה פחות משל אחיו או שהוא נושל לחלוטין מהירושה.

חשוב לציין שצוואה לא חלה על ענינים שאינם רכוש – למשל – אפוטרופסות על ילדים

צוואה הנערכת אצל עורך דין המתמחה בתחום היא מסמך משפטי מחייב. וכמעט ולא ניתן להתנגד לו, אלא יש לקיים את הוראותיו במלואן וכלשונן. הצוואה נערכת בפני עדים וערוכה על פי הוראות החוק והנוהג המקובל. במקרים מתאימים נדרשת, בעיקר כאשר מדובר במצווה המרותק למיטתו, דהיינו מתקשה בתנועה ובוודאי מאושפז, במצבים בהם מדובר בצוואה נוטריונית מומלץ להצטייד בחוות דעת רפואית ביחס לעורך הצוואה ואף לשקול צילום בוידאו של הליך החתימה על צוואה.

***גילוי נאות: הכותב הוא בעל משרד עצמאי לעריכת דין

בידקו גם

המצב הפיננסי במדינה ומה משתמע מזה לנו

המצב הפיננסי במדינה ומה משתמע מזה לנו

המצב הפיננסי במדינה ומה משתמע מזה לנו או במילים אחרות איך לשפר את המצב הפיננסי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות