קהילות צומחות בזום

קהילות צומחות בזום

קהילות צומחות בזום

אבני דרך בהתארגנות וניהול קהילות.

נדמה כי הקמת קהילה היא מילת הבאז של השנים האחרונות. התפתחות גדולה במיוחד חלה בשנת 2020 בין גלי הקורונה. מבט היסטורי מוכיח כי בני אדם יצרו קהילות מאז ומתמיד. החל ממדורת השבט ועד קהילה דיגיטלית בזום. על הרצף בין שתי האפשרויות נמצאות קהילות מסוגים שונים, כתות, שכונות, פאבים כמו באירלנד וקהילות סביב בתי כנסת. אנשים כנראה אוהבים ורוצים להיות יחד בקהילה.

תופעת הקהילות בעידן הנוכחי

העידן הדיגיטלי מאפשר מפגשי קהילה בקלות ונוחות מהבית. כתוצאה מכך, קהילות צומחות כפטריות בשנים האחרונות ובמיוחד בתקופת הבידוד והסגר של הקורונה. קהילה היא פעילות חברתית ביסודה אך היא קמה, מתרחבת וצומחת כאשר יש לה מטרות משותפות וגם נושאים המעוררים עניין להתקדם ולהתפתח. קהילות עונות על מגוון של צרכים אנושיים.  חשוב כי בנוסף, יהיה גורם מאחד. גורם מחבר, כמו הרצון ללמוד דברים חדשים בתחום מסוים או כמה תחומים. רצון לשתף יחד עם כוונה עמוקה להמשיך ולהשתבח עם השנים.

המאפיינים והאפשרויות בהצמחת קהילה

קהילות נולדו עבור אנשים. קהילות נבנות תוך כדי תנועה, לפעמים בצורה קצת מסתורית ולפעמים בגל של יוזמה גלויה לעין. קהילות רבות מצליחות לבנות מנועי צמיחה. הבסיס הוא לרוב הרצון לעשות דברים יחד, לבדוק אלטרנטיבות, להתנסות, להתקדם. המציאות מראה כי מידע וייעוץ המותאמים אישית מצליח לקדם אנשים.. פעמים רבות מתגלה בשלב מוקדם כי יש לקהילה יש אג'נדה משותפת, ערך אותו הם רוצים לטפח ולקדם. פעילות און ליין עם תוכן/תכנים היא אופיינית מאד בימים אלה. אך שילוב פעילות און ליין עם מפגשים פנים אל פנים יתפתחו באופן טבעי כאשר התקופה תאפשר.

תקשורת בין קהילות

תפקידו של מנהל/ת הקהילה

כנראה שמתפתח כאן מקצוע חדש. מנהל הקהילה הוא הדבק המאחד. הוא הגורם המתווך הצנוע אך החשוב כל כך. זו התיאוריה של פרופ' פויירשטיין בהתגלמות קהילתית. מקרב אנשים שאוהבים אנשים. מנהלי הקהילה הם המובילים מבחינת התשוקה ההוליסטית לקדם נושא. הם קובעים את גבולות הגזרה. הם משתפים את חברי הקהילה בכל צורה המקובלת עליהם. חשוב לקבוע יחד עם הקהילה, יעדים ומטרות. לתכנן את הפרטים לטווחי זמן (Time line ). לגבש תכנית שנתית.  לאן מתכוונים ורוצים להגיע עד סוף השנה. חשוב לתת ולאפשר לחברי הקהילה לצמוח.

דרכים ורעיונות לפעילויות בקהילה

לזמנים רגילים, עבור קהילות פנסיונרים פעילים, יש טבלה עם רעיונות מגוונים מהארץ וגם בחו"ל. כאן נרשום מה ניתן בזום:

  • פגישה קלה ופשוטה ישירות מהבית בעזרת קישור פשוט לזום
  • התחלת פגישה בדגש חברתי בדרכים שונות, היכרות, ימי הולדת ועוד
  • לתכנן יחד את השנה הבאה, איגום רעיונות וחלוקת משימות, כולם פעילים
  • טיפוח גישה של למידה לאורך החיים, סקרנות למידע מועיל ומעשיר
  • למפות ולמצות ידע פנימי יחד עם הזמנת תוכן חיצוני
  • לתרגל חשיבה רפלקטיבית שוטפת על פעילות הקהילה כדי להעריך ולשפר
  • לאתר ולטפח שיתופי פעולה אפשריים בתוך הקהילה ומחוצה לה

ערכים משותפים היכולים לצמוח בקהילה

לקהילות יכולות להיות גם מטרות על. גיבוש מודעות עצמית וערך חברתי בקהילה. במיוחד  אצל אזרחים וותיקים אפשרי וגם קורה השנה בכמה מיזמים ועמותות. להבליט יכולות וניסיון חיים. לתת הרגשה שאנחנו קבוצת סיכוי ולא קבוצת סיכון. קיימים מודלים שונים של קהילות כפי שיש אנשים שונים. קבלת השוני והמגוון באה לידי ביטוי טבעי ומוצלח בקהילה.

לסיכום: הזמנה למשוב העלאת רעיונות רצונות וחשיבה יחד

ד"ר אלקה יפה, יוזמת מעגלי החיים ומנהלת התוכן –פנו אלי במייל האישי [email protected]    או ישירות לנייד 052-3726523. אחזור אישית לכל הפונים ואזמין להצטרף לשלבים האחרונים של כתיבת מדריך דיגיטלי: מדריך דיגיטלי לניהול קהילה צומחת – גרסת בטא לנועזים שיש להם רצון ורעיון 

בידקו גם

וותיקים בעבודה - לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה

וותיקים בעבודה – לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה

וותיקים בעבודה – לאלו שרוצים לעבוד בתקופת הפנסיה העובדה כי ישנם וותיקים לא מעטים הרוצים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות